Svar: Nægter kød og grøntsager. Og spørgsmål om tunpålæg

25. november 2014

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev :)

De fleste børn har en periode - ofte i 8-10 måneders alderen - hvor de lukker munden for skeen, skubber maden væk, ryster på hovet og gør tegn til ikke rigtig at ville spise. Det handler ofte ikke om kræsenhed, men derimod om, at de gerne vil spise selv, og også om, at hun naturligt nu begynder at forstå, at når hun afviser maden, så gør det noget ved dig…:)

Det er rigtig vigtigt, at du giver hende madro, og at du tilbyder hende mad, som hun selv kan sidde med. Det kan være brødhapsere, små stykker frikadelle, kylling, pølse, kogt hamburgerryg eller lignende, ligesom du kan tilbyde hende større stykker f.eks. en kogt broccolibuket, blomkålsbuket, kartoffelbåd bag i ovnen, rodfrugter bagt i ovnen osv.

Hun er for lille til at kunne spise med en ske, men hun vil godt kunne spise med en gaffel, og det kan være en god idé, at du forsøger dig med to gafler. Så kan du komme mad på gaflen, giv hende den og hun spiser selv, imens du kommer mad på den anden gaffel og I bytter og hun spiser selv. Hun kan samtidig spejle sig i dig og på den måde lære selv at komme mad på gaflen og dermed lære at spise selv:)

Udnyt at hun er glad for rugbrødshapsere, du kan lave meget forskelligt pålæg og du kan med fordel bruge f.eks. grøntsagsmos som smørbart pålæg:)

Du kan også bage brød selv og bruge forskellige grøntsager i dit brød. Det kan også være en måde at få hendes indtag af grøntsager øget lidt og få lidt variation ind. Du kan f.eks. bage spinatboller eller du kan bage med græskar, kartofler, gulerod… Da hun er glad for at spise rugbrødshapsere, vil hun måske også være glad for at spise små hapsere af en hjemmebagbolle med spinat - eller måske vil hun nyde at sidde med en kvartbolle med lidt smør eller postej...

Det er vigtigt, at du ikke laver specielle retter til din datter, men at du laver almindelige børnevenlige retter, så I om aftenen spiser samme mad. Hendes mad naturligvis skåret ud og lavet i en konsistens som hun kan kapere - men som udgangspunkt skal I spise det samme. Det kan være retter med ris, som ...

Annonce

... f.eks. boller i karry eller rødspætte med mild karrysovs. Det kan være frikadelle (kød eller fiskedelle), farsbrød, kartoffelmos og millionbøf. Det kan være laks, lakselasagne, rødspætter eller lignende - og du må gerne lave sovs, dressing osv.

Det er vigtigt at maden smager af noget. Det er også godt, hvis der både er mad i stykker og også moset mad. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker og på den måde kan du nogle gange få lov til at supplere med lidt på en gaffel eller ske, imens hun også selv spiser lidt:)

Faste spisetider er vigtigt, fordi det er med til at skabe fornemmelse for mæthed og sult. Og det er vigtigt, at din dater tilbydes mange små måltider dagen igennem. Hvis hun så ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste:)

Med hensyn til tunpålæg, så må hun gerne få dette, men du har naturligvis ret i at det er en god idé at variere hende indtag, så hun ikke kun spiser tun, men også tilbydes andre former for fisk og fiskepålæg. Jo mere variation jo bedre er det.

Jeg tænker at tunpålæg jo er meget lyst i farven, og du kan derfor prøve at gå efter de lidt lyse fisketyper, for at se om hun vil kunne lide dem. Det kan være rødspætte, skrubbe, torsk, sandart, hellefisk og mange flere. Prøv at spørge den lokale fiskehandler, de har ofte også "dagens tilbud", som kan være værd at benytte sig af.

Du kan lave smørbart fiskepålæg selv ved at blande den kogte fisk med f.eks. smøreost og se om hun vil kunne lide det…

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du også en opskrift på smørbart laksemousse:

100 gram koldrøget laks
1 lille gulerod
evt 1/2 tsk lime
1 lille skalotteløg

2 spsk cremefraiche 38 %

Skær laksen i stykker og kom i et bæger. Skræl gulerod, kog den mør og kom i bægeret med laksen. Blend og tilsæt lime og fintakket løg. Blend evt. igen og bland med cremefraiche til passende konsistens.

Et lille tip: Kom kogte ærter i laksemoussen i stedet for gulerod.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke